ساخت یک چرخ‌دنده در ۳ds max

ابتدایی ترین کار در محیط سه بعدی کامپیوتری ساختن مدل‌های مورد نظر است. برای این کار از روشهای گوناگونی استفاده می‌شود. یکی از این روشها اصلاح مدل‌های ابتدایی و تبدیل آنها به حجم‌های پیچیده‌تر است. در این تمرین با اصلاحگر Face Extrude آشنا می‌شویم.

۱-ابتدا در منوی بالای نمای perspective گزینه Edge faces را فعال کنید. این گزینه خطوط و لبه های موضوعات را نمایان می‌کند.

۲- در کنترل پنل با استفاده از فرمان Tube یک موضوع جدید در صحنه خلق و در پنل اصلاحات پارامترهای آن را تنظیم کنید.

تعداد دنده‌ها را با sides کم یا زیاد می‌کنیم ولی باید عدد زوج باشد مثلاً برای ۶ تا دنده عدد ۱۲ را درنظر می‌گیریم. سگمنت‌های ارتفاع هم در اینجا کارایی ندارند برای همین عدد ۱ کافی است.

۳- یک اصلاحگر Edit Mesh یا Edit poly به موضوع خود اضافه می‌کنیم تا امکان اصلاح روی جزئیات موضوع فراهم شود. با فعال کردن گزینه polygon سطوح کناری tube  را یکی در میان انتخاب می‌کنیم. برای این کار با انتخاب سطح اولی و نگه داشتن کلید CTRL  روی صفحه کلید کامپیوتر، سطوح بعدی را انتخاب کنید. برای چرخاندن همزمان صحنه و دسترسی به سطوح پشتی از ابزار Orbit در پائین و سمت راست پنجره ۳ds max استفاده کنید. میتوانید با کمک دکمه ALT  و فشردن دکمه اسکرول وسط موس همین کار را انجام دهید.

 

۴- از لیست اصلاحگر‌ها Face Extrude را به موضوع اضافه کنید. توجه داشته باشید که سطوحی که انتخاب کرده بودید باید همچنان در حالت انتخاب باشند. این اصلاحگر روی سطوحی که انتخاب هستند عمل میکند. در صورت نیاز می‌توانید دوباره انتخاب‌های خود در Edit poly را تغییر دهید.

حالا با اضافه کردن مقدار Amount برجستگی دنده‌ها را مشخص و با گزینه Scale  پهنای انتهای هر دنده را تنظیم کنید.

 

۵- با جنس و بافت مناسب از موضوع ساخته شده رندر بگیرید.

 

 

 

 

 

درباره‌ی حسین حایز

آموختن راهی است برای تکامل انسان. تمام حقارت بشر به خاطر نداشتن معرفت به خود و جهان پیرامون است. و رسیدن به مبدأ هستی با شناخت او میسر میشود. با امید به اینکه هرچه می‌آموزیم قامت ما را در مقابل خالق هستی خم کند. با تشکر از توجه و نگاه شما

Check Also

ساخت یک پایه نوارچسب در ۳ds max

در مدل‌سازی استفاده از جمع یا تفریق کردن موضوعات از همدیگر روشی متداول و نتیجه این عملیات که بر مبنای جبر بولی ابداع شده شکل‌ها و حجم‌ها‌یی جالب توجه است. در ۳ds max ابزارهای متفاوتی از این روش استفاده می‌کنند که یکی از آنها Procutter است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *