ساخت یک گلدان مارپیچی در 3ds max

1-  با line این شکل را ایجاد کنید.

2- در زیرمجموعه vertex نقاط به رنگ قرمز را  انتخاب کنید.

3- روی یکی از نقاط انتخاب شده راست‌کلیک کرده و گزینه Bezier Corner  را انتخاب کنید. با این کار نقاط انتخابی تغییر ماهیت داده و دارای دو عدد دسته راهنما میشوند که شما با کمک ابزار move می‌توانید آنها را حرکت داده و منحنی خطوط رسم شده را تنظیم کنید.

4- با جابجا کردن دسته‌های Corner Bezier شکل را مانند تصویر زیر اصلاح کنید

5- اصلاحگر Lathe  را به موضوع اضافه کنید. در قسمت Align گزینه Min  را انتخاب کنید. با انتخاب گزینه‌های دیگر در این مجموعه تغییر حالت موضوع را تجربه کنید. یکی از راه‌های کسب مهارت، دستکاری گزینه های مختلف یک ابزار است.

6- یک اصلاحگر Edit Poly به موضوع اضافه کنید. با این ابزار دستکاری‌های بیشتری ممکن می‌شود.

به زیرمجموعه Edge رفته و یکی از خطوط عمودی را انتخاب و گزینۀ  Loop  در قسمت selection را کلیک کنید. با این کار تمام لبه هایی که از سر به هم متصل هستند تا انتهای پائین انتخاب می‌شوند ولی لبه اولی که با شماره 1 مشخص شده و لبه آخری که در تصویر بعدی با فلش مشخص شده را باید از انتخاب خارج کرد. برای این کار با نگه داشتن دکمه Alt  روی صفحه‌کلید روی خط کلیک کنید. برای اضافه کردن یک لبه به انتخاب از کلید Ctrl استفاده کنید.

6- بعد از کامل شدن انتخاب یک ردیف از لبه‌ها، با کلیک روی گزینه  Ring تمام لبه‌ها در ستون‌های کناری انتخاب می‌شوند.

7- در قسمت Edit Edges با استفاده از ابزار Extrude اندازه‌های دلخواه را به لبه های موضوع اضافه کنید تا لبه‌ها برجسته شوند ولی نباید از حد خود خارج شوند؛ زیرا با اندازه‌هایی بیش از حد، نقاط موضوع از حالت صحیح خارج شده و حجم خراب می‌شود.

8- حالا با استفاده از ابزار Chamfer  با اضافه کردن تعداد لبه‌ها  حالت پخ و انحنای لبه‌ها را تنظیم کنید. از اندازه‌های موجود در تصویر یا اندازه‌های دلخواه خودتان استفاده کنید.

توجه کنید که اندازها کمتر یا بیشتر از حد نباشند.

9- برای درست کردن نقطه گرانیگاه موضوع، به پنل Hierarchy بروید و با انتخاب Affect Pivot Only  و کلیک روی گزینه  Center to Object، نقطۀ گرانیگاه موضوع  یا همان Pivot Point را به مکان مرکزی موضوع انتقال دهید. این کار برای این است که اصلاحگر Twist  برای چرخاندن موضوع، محاسبات خودش را از نقطه صحیحی انجام دهد.

10- اصلاحگر TurboSmooth را اضافه کنید تا موضوع حالت صیقلی و یک‌دست پیدا کند و بعد از آن اصلاحگر Twist  را اضافه کنید و اندازه‌های آن را مطابق شکل و یا به دلخواه وارد کنید.

 

11- مدل ساخته شده ضخامتی ندارد و اگر می خواهید به آن ضخامت بدهید از اصلاحگر Shell استفاده کنید و اندازه‌های آن را تنظیم کنید. این کار شاید برای گرفتن پرینت سه بعدی لازم باشد.

12- در انتها با نور پردازی و جنس مناسب یک رندر از کار، زیبایی آن را نمایان می‌کند.

با تشکر از نگاه شما

درباره‌ی حسین حایز

آموختن راهی است برای تکامل انسان. تمام حقارت بشر به خاطر نداشتن معرفت به خود و جهان پیرامون است. و رسیدن به مبدأ هستی با شناخت او میسر میشود. با امید به اینکه هرچه می‌آموزیم قامت ما را در مقابل خالق هستی خم کند. با تشکر از توجه و نگاه شما

Check Also

ساخت یک پایه نوارچسب در ۳ds max

در مدل‌سازی استفاده از جمع یا تفریق کردن موضوعات از همدیگر روشی متداول و نتیجه این عملیات که بر مبنای جبر بولی ابداع شده شکل‌ها و حجم‌ها‌یی جالب توجه است. در ۳ds max ابزارهای متفاوتی از این روش استفاده می‌کنند که یکی از آنها Procutter است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *