ساخت یک پایه نوارچسب در ۳ds max

به نام خدا

موضوعات اطراف ما از حجم‌هایی ساخته شده‌اند که با کمی نگاه به آنها متوجه مرکب بودن این موضوعات می‌شویم . این ترکیب گاهی به صورت جمع دو موضوع و گاهی به صورت تفریق و گاهی به صورت وجه مشترک و گاهی به صورت وجه غیر مشترک است. در ۳ds max ابزارهایی هستند که از این روش استفاده میکنند مثل Boolean که از نسخه های ابتدایی در مکس وجود داشته . در این تمرین ما از ابزار Procutter  که نمونه پیشرفته‌ای از Boolean است استفاده می‌کنیم و با تفریق اجزای کوچک از یک حجم بزرگتر مدل مورد نظر خود را به وجود می‌آوریم.

۱- در کنترل پنل در قسمت Shapes گزینه Line را انتخاب کنید.

۲- در نمای Left با کمک موس شکلی مطابق تصویر زیر ایجاد کنید.

۳- در حالی که شکل را انتخاب کرده اید یک اصلاحگر Extrude به موضوع اضافه کنید و اندازۀ آن را تنظیم کنید . با این کار حجمی به شکل مکعب ساخته می‌شود.

 

۴- برای اینکه بتوانیم لبه های موضوع را پخ بزنیم باید آن را قابل ویرایش کنیم.  روی موضوع کلیک راست کنید و گزینه  convert to Editable poly را انتخاب کنید.

۵- زیر مجموعه Edge  را انتخاب کنید، با کمک موس تمام لبه های موضوع را انتخاب کنید و در همان حال با کلیک روی مربع مقابل Chamfer رابط آن را باز کنید. با اضافه کردن اندازهای آن مطابق شکل، پخ لبه‌های مکعب را به میزان دلخواه مثل تصویر زیر تنظیم کنید و ok کنید.

۶-  برای به‌وجود آوردن جامدادی و دیگر فرو رفتگی‌ها‌ی روی موضوع از ChamferCyl و ChamferBox  استفاده می‌کنیم. برای این کار در کنترل پنل در قسمت Geometry گزینه Extended Primitives  را فعال کنید و از لیست آن موضوعات مورد نظر را انتخاب کنید و قسمت‌هایی که قرار است از موضوع اصلی کم کنید را مانند شکل زیر به صحنه اضافه کنید . موضوعات اضافه شده باید طوری باشند که از بالا بیرون از مکعب قرار بگیرند و از پایین باید در عمقی که مورد نظر است باشند ولی از پایین بیرون نباشند زیرا در این حالت کف مکعب سوراخ میشود.

 

۷- حالا در کنترل پنل در لیست Geometry گزینه Compound Objects  را انتخاب کنید. در حالی که یکی از موضوعات فرعی انتخاب شده ابزار Procutter  را به موضوع انتخاب شده نسبت دهید. سپس گزینۀ Pick Stock Objects  را فعال کنید و مکعب اصلی که بدنه پایه چسب است را انتخاب کنید . بعد گزینه Pick Cutter Objects  را انتخاب کنید و موضوعات فرعی را یکی یکی انتخاب کنید تا از موضوع اصلی کم شوند.

۸- بعد از عملیات بالا موضوع ما به شکل زیر تغییر میکند.

۹- برای ایجاد تورفتگی  جای گرفتن نوار چسب و ایجاد حفره آن از یک Cylinder استفاده کنید . آن را قابل ویرایش کنید و در زیر‌مجموعه Vertex  نقاط نیمه بالایی سیلندر را مانند تصویر انتخاب کنید و آن را مانند تصویر تغییر حالت دهید . و از حالت ویرایش خارج شوید.

۱۰ – موضوع اصلی که همان مکعب پایه چسب است را دوباره انتخاب کنید و با انتخاب گزینه Pick Cutter Objects، سیلندر تغییر شکل یافته را انتخاب و از موضوع اصلی کم کنید.

۱۱- مکان قرار گرفتن نوار چسب را هم مانند تصویر با قرار دادن یک Box، درست مانند قسمت‌های قبلی از پایه نوارچسب کم کنید.

۱۲- روی پایه نوارچسب یک فرورفتگی وجود دارد که در اصل جای باز شدن در نوار چسب برای تعویض آن است، این بریدگی تا جلو، جایی که تیغه بریدن چسب قرار دارد ادامه پیدا می‌کند. برای ایجاد این قسمت از یک Box استفاده کنید. باید آن را حول محور X طوری بچرخانید تا با شیب روی مکعب هماهنگ شود و مقداری در آن فرو برود. بعد با انتخاب پایه نوارچسب که همان مکعب اصلی است، دوباره با انتخاب Pick Cutter Objects  موضوع ساخته شده را از موضوع اصلی کم کنید تا حجم ما کامل شود.

 

 

 

۱۳- با اضافه کردن جزئیات، حالت طبیعی‌تری به صحنه بدهید و از آن رندر بگیرید.

 

 

درباره‌ی حسین حایز

آموختن راهی است برای تکامل انسان. تمام حقارت بشر به خاطر نداشتن معرفت به خود و جهان پیرامون است. و رسیدن به مبدأ هستی با شناخت او میسر میشود. با امید به اینکه هرچه می‌آموزیم قامت ما را در مقابل خالق هستی خم کند. با تشکر از توجه و نگاه شما

Check Also

ساخت یک مکعب روبیک در ۳ds max

در مدل سازی کامپیوتری گاهی لازم است تا یک قطعه به دفعات تکرار شود. مکعب روبیک مثال خوبی برای استفاده از Array در ایجاد یک آرایه در فضای سه بعدی است.